HTML

DrDj kerékpáros és velomobilos blogja

Velomobilok minden mennyiségben, továbbá némi városi közlekedés, kerékpáros témák.

Velomobil modellgyűjtemény

125 éves az autó

2011.01.30. 11:40 drdj

A Totalcar cikke megihleti az embert. Szinte minden mondatán érdemes elmélázni, minden gondolatán világszerte rengetegen vitatkoznak szakértők és laikusok egyaránt. Vajon meddig létezik a mai értelemben vett automobil? Mi lesz az utódja? Milyen energiával fog működni?

Delta trike?
(Kép forrása: http://galeria.totalcar.hu/hirek/2011/01/28/125_eves_az_auto/?current_image_num=4&image_size=m)

Én hiszek az emberi energiában, bár tudom, az elfogyasztott alapanyag és a végermék lehet, hogy nem túl környezetbarát. Ezeket a tényezőket nyilván akkor kell számba venni, ha - akárcsak manapság az autók - tömeges méretekben fordulnak elő emberi meghajtással működő gépek, köztük elsősorban közlekedési eszközök. Egyelőre a világ legkerékpárosabb országaiban nem beszélhetünk energetikai, élelmiszeripari válságról annak ellenére, hogy például Groningenben az összes megtett út közel 60%-a kerékpárral történik. Nem árt azonban figyelembe venni a globalizált világ tendenciáit, ahol már igencsak gyakran esik szó éhezésről, a földek eltérő használatáról (élelmiszer vs. energetikai céllel termesztett növények feat. napelem mezők).

A groningeni pályaudvar előtt
(saját fotó)

Abszolút el tudok képzelni egy olyan világot, ahol a (városi és kb. 50 km távolságig) közlekedés nagy részét emberi erővel hajtott járművek (HPV-k), köztük a mai szemmel legfejlettebbnek tekinthető velomobilok adják. Természetesen nem lennének kizárva a városból az egyéb HPV-k, illetve hibrid (nem a mai álhibridekre kell gondolni, hanem például a BionX rendszerére) járművek sem. Azonban a helyben történő szennyezést, ahol olyan sűrűn élnek együtt az emberek mint a nagyvárosokban, teljesen el kell felejteni amellett, hogy a megújuló energiaforrások arányát minél magasabbra kell emelni. Természetesen elképzelhető olyan iparág, illetve közlekedési eszköz, ahol továbbra is a kőolajszármazékok tekinthetők a leghatékonyabbnak, ám ezeket minél inkább el kell szigetelni az olyan élőlényektől, amelyekre káros (egy növényt természetesen nem "zavar" a CO2, sőt!).

Nem ezt akarta Benz és Daimler
(Kép forrása: http://www.carsala.com/blog/2009/04/10/car-inspections-25-tricks-to-do-it-like-a-pro/)

De nézzük meg, hogy mivé fajult Karl Benz átalakított hintója, vagy ha úgy tetszik delta trike-ja? Lassan nem lehet megmaradni a városokban, amihez nagy mértékben járul hozzá a felesleges autóhasználat. Ám az autógyártás, -forgalmazás sikere követendő példa lehet a zöld technológiával működő járművek elterjedésének. Mikor készül már el az első olcsó népvelomobil? Mi lesz az az ár, amit a nagy tömegek meg tudnak fizetni és ténylegesen ki is fizetnek a zéró emissziójú közlekedésért? Nagyon úgy tűnik, hogy az olcsónak tekinthető Alleweder kit, a Velokit és más utólag felszerelhető burkolat nem hozta meg az áttörést. Továbbra is középkorú, jómódú férfiak játékszere marad ez a rendkívüli találmány? Legyen menő a zéró emissziójú közlekedés, legyen a füstmentesség trendi! Induljon be a sorozatgyártás, hogy nagy tömegekhez is eljuthasson a velomobil!

Paradigmaváltás
(Kép forrása: http://www.freefoto.com/preview/21-23-10?ffid=21-23-10
http://www.xs4all.nl/~msneep/OBT2008/content/20081228_Oliebollentocht_314_large.html)

Lehet, hogy mindez csak utópia, szép vágyálom. Azt mindenki elismeri, hogy a mostani helyzet tarthatatlan (gondolva itt elsősorban Budapestre), valamilyen irányba lépni kell! Legyen ez a kerékpár és annak minden formája!

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés autó kerékpár elmélkedés velomobil hpv velomobile

A bejegyzés trackback címe:

https://drdj.blog.hu/api/trackback/id/tr1002624947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása