HTML

DrDj kerékpáros és velomobilos blogja

Velomobilok minden mennyiségben, továbbá némi városi közlekedés, kerékpáros témák.

Velomobil modellgyűjtemény

Mi az a velomobil?

2008.04.06. 18:12 drdj

 

A legfontosabb tisztázni, hogy miről is lesz szó a leggyakrabban ezen a blogon: igen, bringákról, ezen belül is VELOMOBILokról. A velomobil (amit gyakran fogok „veló”-nak rövidíteni, de nem összetévesztendő a több nyelvben használatos velo=bicikli jelentéssel) egy általában háromkerekű, egyszemélyes, emberi erővel hajtott burkolt fekvőkerékpár. Mindhárom általam felsorolt ismérvre egyaránt jellemző az általánosítás, ugyanis mindegyik alól találunk kivételeket. A velomobilok történetére most nem térnék ki, de számos járművet tekinthetünk előzményének, úgymint a Sinclair C5-ot, illetve a Car-Cycle-t, de sokkal régebbre is visszanyúlhatunk, például a Fantomhoz. Érdemes körülnézni a Microcar Museum és a Mochet.org oldalán. Nem nehéz rájönni, hogy az olajválság nagy lendületet adott az újabb modellek fejlesztéséhez, hiszen mindenféle olajszármazék helyett nem rossz, ha egy gép a magunkba tömött csokival, rakottkrumplival meg mondjuk mákosgubával megy :D

Azzal gondolom mindenki egyetért, hogy számít a kinézet, főleg ha újdonságról beszélünk. Alapvetően kétféle kialakítás létezik, a teljesen burkolt és az a változat, ami csak a testet takarja, a fej kilóg.


(1) Quest


(2) Leiba

Mindkét kialakításnak megvan a maga előnye, az előbbi így ténylegesen időjárásfüggetlen tud lenni, az utóbbi pedig jobb kilátást biztosít és párásodásmentes szélvédőt :-). S hogy mire emlékeztetnek ezek a szerkezetek? Az aerodinamikai előnyök kihasználása végett leginkább egy tojásra vagy cseppre kell hasonlítaniuk, szentimentálisabbaknak az 50-es évek Forma-1-es versenyautói juthatnak eszükbe, ahol a versenyző feje szintén kilátszik a burkolat alól (ez azóta is így van…).


(3) F1 versenyautó
 
 


Azonban nem elsősorban a sebesség a lényege, hanem, hogy közlekedni lehessen vele, nagyobb távokat megtenni és szárazon maradni – így juthatunk már-már autószerű élményekhez. Többféle kialakítást is láthatunk az alább felsorolt gépek között az egyszerűbbtől a szép dizájnosig, de az eddig legsikerültebb modellek sokak szerint az Aerorider, a Go-One és a Waw. A burkolat anyaga sem mellékes kérdés. A Go-One-nál például a legmodernebb technológiát használják és karbonból, az Allewedernél fémből készül a borírtás, de a legtöbben különféle műanyagokkal kísérleteznek.

A velomobilok tulajdonképpen az emberi erővel hajtott járművek, úgynevezett HPV-k (Human-Powered Vehicle) kategóriáján belül található, azonban nem titok, hogy szinte mindegyikbe lehet segédmotort építeni, vagy már eleve azzal érkezik, hiszen a nagyobb emelkedőket valószínűleg nehéz lenne külső segítség nélkül teljesíteni. Egyértelmű, hogy a velomobil a fekvőkerékpár által nyújtott előnyök továbbfejlesztése, azonban a gyári velók alapja nem egy fekvőtringa, hanem maga a héj alkotja a vázát. Így lehet megspórolni a fémváz súlyát és egy masszívabb, könnyebben formatervezhető szerkezetet kapunk. S hogy miért lett háromkerekű a velók többsége, miért a trike-okra hasonlítanak a fekvőkerékpárokon belül? Léteznek kétkerekű modellek is, ám azokkal inkább rekordokat lehet dönteni, nem a mindennapokban használni.


(4) Egy streamliner
 
 
 
 

A négy kerék meg már talán felesleges súlytöbblet lenne, hiszen hárommal sem kell egyensúlyozni. A háromkerekű megoldásnak is kétféle változata létezik, akárcsak a rekumbenseknél. A gyakoribb megoldás a tadpole elrendezés, amikor elöl van a két kerék és hátsót kell hajtani, viszont a delta elrendezésűeknek (elöl egy-hátul kettő kerék) előnye a magasabb építés, ami forgalomban nagyobb biztonságot adhat, hiszen jobban láthatóak vagyunk és jobban kilátunk. Egy nagyon ígéretes delta a Stormy Weather, formára és használhatóságra is megfelel az elvárható szintnek.


(5) Alleweder - tadpole elrendezésű


(6) Stormy Weather - delta elrendezésű

Az angol wikipédia velomobil szócikke szerint ezekkel a tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy velónak:
  • Legyen könnyű
  • Jól lásson a vezető (előre – szélvédő -, valamint körbe 360 fokban)
  • Könnyű irányíthatóság, megfelelő fékerő
  • Legyen biztonságos egy esetleges ütközés alkalmával és rossz útburkolat esetén is
  • Szellőzés biztosítása, beleértve a szélvédő párátlanítását is.
  • Több sebességfokozat: egy járműnek, amely nehezebb, mint egy kerékpár, de jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, nagyobb áttételtartományra van szüksége
  • Aerodinamikai szempontból is legyen jó
  • Megfelelő rugózás
  • Megbízható működés
  • A kerekeknek, fékeknek és a váltásnak szükségképpen erőteljesebb felépítésűnek kell lennie, mint egy pehelykönnyű kerékpáron
  • A mindennapi bevásárlásokhoz elegendő csomagtér
  • Alacsony zajszint: mind a vezető, mind a közlekedésbiztonság miatt
  • Három vagy négy kerék a biztonság (stabilitás) miatt, főleg csúszós úton
  • Könnyű be- és kiszállás
  • Megfelelő világítás
  • Legyen jól látható, észlelhető a közlekedés többi résztvevője számára is (lámpák, duda)
  • Alacsony ár
 

Természetesen mindenről lesz szó részletesebben a továbbiakban, a burkolattól kezdve a meghajtási módokig, illetve a forgalombiztonságról is, azonban ami a legfontosabb szempont a vásárlóknak: az ÁR. Egyik modellt sem osztogatják ingyen, a legtöbb árából már egy új kisautót is vehetnénk, de a lelkes tulajdonosok számításai szerint, annyit meg lehet spórolni az üzemanyagon (jó-jó, tudom, egyre drágább a csoki és a mákosguba…) és egyéb fenntartási költségeken, hogy pár év alatt behozza az árát, ha automobil helyett velomobilt választunk.

Képek:
1,2,5: Flickr
3: Google
4: www.speedbikebgl.de
6: http://www.lightfootcycles.com/velo_proj.htm

 

5 komment

Címkék: közlekedés kerékpár velomobil alleweder stormy weather

A bejegyzés trackback címe:

https://drdj.blog.hu/api/trackback/id/tr47413872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Murla · http://www.ambringa.hu 2008.04.14. 09:23:06

A legsikerültebb velomobilok között én mindenképp megemlíteném a Quest/Mango típusokat, illetve az Alleweder-t, ugyanis mennyiségben ezekből adják/adták el a legtöbbet tudtommal. A Go-one viszont inkább csak szép, de szinte használhatatlan nyáron, főleg mikor süt a nap, mivel a hatalmas átlátszó fedél miatt nagyon könnyen felmelegszik belül a levegő, a szellőzése meg minimális.

drdj · http://drdj.blog.hu 2008.04.16. 20:00:28

Jó is, hogy említetted, aki más modellekre is kiváncsi, egy nagyon jó áttekintő táblázatot találhat a www.antibringa.hu/index_elemei/page0028.htm
és képekkel a
www.antibringa.hu/index_elemei/page0019.htm
oldalon.

Amúgy a Go-One-t egyértelműen a dizájnja adja el, a régebbi, bevált gépeket pedig a használhatóságuk.

homa 2008.05.03. 22:05:16

Hü! Tényleg jól beleástad magad!
Nagyon jó kis cikk lett, főleg a linkek tetszenek.
Ezek alapján nekem a delta felépítés a legjobb, valahogy megnyugtatóbb az az elrendezés.

Feri 2008.07.31. 22:46:17

Okés, hogy jók meg minden, meg télleg én is szívesen járnék ilyennel, de a mezei ember nem tud megfizetni egy ilyet, az mit csináljon? mondjuk vannak egész olcsó otthon fabrikált megoldások, igaz nem a legvastagabb anyagból, de mondjuk az eső ellen véd.....

Kopasz Szuzukis 2009.10.11. 09:07:28

@Feri: Összefogással, eftásak!

Az austrotherm nevű könnyű, ám merev hőszigetelő hab jól faragható, ragasztható. Ki lehet alakítani belőle akármilyen formát. Erről le lehet venni a negatív gyártósablont. Ez az a lépés, ami 1 kicsit drágítja a dolgot. Ezért kell több leendő nyúzer, hogy a költségek szétterüljenek. A negatív sablonból azután már több darab is legyártható. Mind a negatív sablon, mind pedig a tényleges héjszerkezet üvegszálas poliészterből lenne. Fasza negatív sablon esetén a külső színes, kemény réteg is a sablonban készülne, így minimális lenne a felület utómunkálata.
MO-n elég sok üpe-feldolgozó van. Kész forma alapján akármit megcsinálnak.
De, mivel maga a technológia nem bonyolult, így kellően nagy garázs, sufni, műhely, nyárikonyha esetén akár házilag is kivitelezhető.
süti beállítások módosítása