HTML

DrDj kerékpáros és velomobilos blogja

Velomobilok minden mennyiségben, továbbá némi városi közlekedés, kerékpáros témák.

Velomobil modellgyűjtemény

Veloépítésbe kezdtünk

2009.07.10. 09:41 drdj

Azt mindenki tudja, hogy annak ellenére, hogy egyre több gyártó van a piacon és egyre nagyobb darabszámot sikerül produkálni, még mindig horror áron kínálják a gyári velomobilokat, illetve utólagos burkolatokat. Természetesen tudom, hogy mennyi munka áll emögött és hogy simán bejöhet az ára, ha közlekedésre használjuk, de nekem elsősorban „második autónak” kéne (az első a BMV, azaz busz-metró-villamos). Megvan azonban a szépsége annak, ha a saját magunk által kitalált és megvalósított szerkezet (nem merem kerékpárnak nevezni) fut alattunk… Így hát egyik barátommal, Marcellal (azaz HoMa), belekezdtünk egy velomobil megépítésébe. Mindketten elfoglalt emberek vagyunk, más hobbikkal, egyetemi teeendőkkel, így lehet, hogy évekbe telik majd, mire elkészül a végleges változat, de az első lépéseket megtettük. Anyagot gyűjtünk, olvasunk a burkolatok formájáról, anyagáról, keresünk alapanyagokat és ellesünk fogásokat más iparágakból.
Most álljon itt Marcell egyik levele (amit az engedélyével közlök le), melyben sorra veszi az angol nyelvű wikipedia velomobile szócikkének tanulságos részét, melyet én is átvettem a Mi az a velomobil? című cikkemhez.

 

Üdv!

Minap olvasgattam a felfüggesztésekről, hogy végre tudjam, mi az a
MacPhearson felfüggesztés. Ezen a nyomon áttértem a
bringafelfüggesztésekre, majd a rekumbensekre és a velomobil cikkre.
Rövid, velős, de vannak benne érdekes dolgok.
(...) De nem is ezért írok, hanem az angol (wiki) cikk tartalmát elemezném...
Van ugyanis egy olyan bekezdés, hogy Characteristics, ami azért is
elgondolkodtatott, mert most hallgatok egy Systems Engineering nevű
tárgyat, ahol az összetett rendszerek tervezése a téma. És ugye az
egész arról szól, hogy van egy ötlet, vannak vele szemben elvárások és
ebből hogyan lesz terv, modell, prototípus és kész cucc. Nomost itt le
vannak írva az elvárások:
# Light weight
Könnyű legyen, ez az amit nem fogunk tudni mindenképp betartani, a váz
miatt. De ne felejtsük, hogy hiába acél a váz, a felépítményen
spórolhatunk, mert ezért lesz az üvegszálból/vászonból/
habszivacsból.
Még habszivacs sem olyan rossz, csak több merevítés kell neki,
üvegszál öntartó is lehet! Egyéb spórolásra nincs sok esély, de nem is
kell nagyon.
# Good visibility for the operator (clear front vision is especially
important, but a 360 degree view is also desirable).

Ez leginkább az jelenti, hogy legyen rendes szélvédő (ha van) és
visszapillantók. Ez fontos, de megoldható is.
# Adjustable seating
No ezen még gondolkodni kell. Gyorszárakkal kéne okosan megoldani,
méghozáá úgy, hogy a pedáltávolságot is ezzel lehessen állítani.
Szóval tudjon csúszni előre-hátra az ülés, de lehessen közben dönteni
is. Ehhez érdemes lenne meglevő megoldásokat tanulmányozni. Hogy
milyen ülésünk legyen, az is kérdéses, lehetne kész ülést venni, de
elvileg önteni is lehet egyet (vagyis töcskölni), találtam egy
müncheni honlapot, ahol asszem házi ülést raktak be.
# Maneuverability (steering, braking)
Jó fék kell. Valami fura oknál fogva azt írta a wikipedia, hogy
legtöbb helyen nem elég a tárcsafék, ezért dobféket használnak. Nomost
WTF? Sehol se láttam még dobféket, de egyébként is a tárcsa a jobb
hatásfokú! Bár a hűtésről gondoskodni kell. Ezért sem nagyon értem,
miért akarja mindenáron beburkolni a kerekeket, amikor nem sokat
számít légellenállásba. Ez a BB5/7 kategória jó.
Kormányzás: hát ezt jól kell megoldani, ne legyen játék, ne essen
szét, stb. Szintén tanulmányozni kell a meglevő dolgokat.
# Roll stability (steering, braking and adverse camber)
Kulcsszó: súlypont. Ha ez jó helyen van, akkor nem fog felborulni
akarni, kicsúszni, megcsúszni. Hátul kell lenni, hogy legyen tapadása
a hátsó kerekeknek, fékezsnél is (amikor egyébként az elsőkre kerül a
súly..) Alacsonyan kell lenni, hogy ne akarjon felborulni. Ez ellen a
megfelelő tengelytáv és kerékszög is jó megoldás.
# Safety in collision and over bad roads
Uhh.. hát nehéz pontok. Alapból nem garantálható, hogy ütközést hogy
viseli, mert töréstesztek nem lesznek... remélem. De az egyik oldalon
találtam egy összetört velót, az valami üvegszálból volt és elég jól
jött ki egy kocsinakmenésnek. Szóval a keményebb burkolat segíthet,
mert többet nyel el. Rossz utak? Erre kéne gondolnunk ugye, de ez a
felfüggesztés (úttartás) kérdése. Rugós felfüggesztésünk nem lesz,
esetleg leafspring (laprugó) jöhet szóba. Meglátjuk, de nagyon
bonyolítja a dolgokat.
# Ventilation, including a windscreen defroster. This should be
adjustable for more cooling in warmer weather.

Ez a burkolat problémája, igazából a szélvédő és a "motorház"
találkozásánál kell nyílásoknak lennie, mint autóknál. Aztán valami
ötletes módon megoldjuk a szabályozást.
# Many gears; a vehicle that is heavier but more aerodynamic than a
bicycle needs a wider gearing range than a bicycle.

Pénz, pénz, pénz... Jó hajtómű, de olcsó hajtómű...
# Aerodynamics - which allows greater speed for a given level of
effort, or reduced effort on level ground and against headwinds.

Ha lesz megfelelő vázunk, arra ráálmodunk valamilyen burkot, amit
aztán lehet optimalizálgatni. Ugye cseppben kel gondolkodni, ezt
mondom mindig. Végén talán szimulálunk is, de nem ígérek semmit :)
# Low rolling resistance - primarily dependent upon the tires.
Mit mondhatnék? Slick kell ide, azt hiszem. De ennyi.
# Enclosed wheels, aerospoked wheels, or wheel discs.
Ez fasság szerintem, a kerék kialakítás nem nagyon szól bele az
aeroba, főleg ha kerékjárat van és el van rejtve. De ha beburkolod,
akkor meg megszopattad magad, mert fédingel a tárcsafék (túlmelegszik
és nem fog), oldalszélnél meg még jobban elfúj. Bár ez utóbbi rendes
bringáknál nagyobb gond, mert ott a kerék felülete nagyobb arányokban
van jelen.
# Single-sided wheel mounts - to facilitate puncture repair,
inner-tube and tyre changes.

Anyád. Igaza van, de bakker, majd pont tudunk szerezni egyoldalú
kerékfelfogásokat. Meg lehet nézni, de ha roncsból dolgozunk, akkor
nem lesz ilyen, újonnan meg rohadt drága lehet, szerintem.
# Good suspension.
Két vas, oszt szevasz. Nem tudom, hogy lehet szépen megoldani a
felfüggesztést (mellesleg még kormányzott keréknél egyszerűbb, ezért
tán jobb, ha abból van kettő és elől, mert a hátsót még akkor is meg
tudjuk oldani pl tescobringa felfüggesztés okos felhasználásával).
# Reliable operation.
Csak törődni kell vele...
# Efficient transmission.
Oldajozni is kell.
# Low maintenance, because of the fully enclosed transmission
components, such as chainwheel, chain & gears.

Nojó, nem is kell törődni vele :)
# Strong wheels, brakes, transmission, more so than on a lightweight bicycle.
Jól odahegesztjük...
# Efficient brakes: An unbraked velomobile with good aerodynamics can
rapidly reach dangerous speeds in a descent. Caliper brakes are
unsuitable, and disk brakes are rarely fitted. Drum brakes are often
used, but long descents can cause overheating and so fading. Some
velomobile pilots use drogue parachutes as used by runners during
training. These parachutes need to be stabilised (unlike the ones in
the video) to avoid tangling and offer greatly increased [ drag (page
13)] on long, steep descents. It is best to use two smaller parachutes
than one large, because of the sudden deceleration upon deployment. An
alternative is to remove wheel fairings (if fitted) and take periodic
stops to allow the brakes to cool.

Na ez meg a fakk? Dobfék, érted. Fasság.
# Parking brake - essential to prevent the velomobile rolling away.
Ez elgondolkodtató. Valahogy biztos meglehet oldani.
# Cargo capacity suitable for everyday shopping.
Hátulra kell valahogy elrejteni, leginkább a súlypont miatt. De
opcionálisan előre is lehetne gondolkodni...
# Low noise, for both the comfort of the operator and safety in traffic.
Igazán nem tudom, min múlik, de talán a szerelés pontosságán. Szóval
majd vigyázunk.
# Multiple tracks (tricycle or quadracycle design) for safety and
practicality in slippery weather.

3 kerék, vita lezárva.
# Easy entry and exit.
Burkolat adja majd. Talán a külön kis szélvédő blokk, ami jó megoldás,
nekem legalábbis mindig az van fejemben. Lehajtható, ilyesmi. Extrm
esetben teljesen felhajtható burok, de szerintem ez nem előnyös, mert
nem lehet lerögzíteni a dolgokat a vázhoz, azaz kell egy külön váz
alulra pl. ami fölösleges.
# Strong headlights to identify obstacles and hazards at the high speeds
Ja, ultrahalogén vagy ultra LED. Nemtom, utánanézünk. LED is tud már
durva dolgokat.
# Visibility to others. Velomobiles are unusual and much lower than
conventional cycles. Also, velomobiles do not show pedaling movements
and other visual clues to other road users. An inattentive driver may
mistake a fast-moving velomobile for a car at a much greater distance
(totalled Quest velomobile).

Láthatóság... Hát zászló sem rossz, de valami más trükköt is
kitalálhatunk. Jelzőrakéta, nemtudom.

   * Front, side and rear running lights, preferably strobe lights,
even in daylight. A nose strobe with enhanced sideways emission to
attract the attention of other road users when emerging into traffic
from behind an obstacle ("creep and peep" technique). Because the
pilot's head is positioned to the rear, which hinders the usual
observations.
   * Fluorescent colours; retroreflective decals and tyres with
reflective side-walls.
   * Two warning devices: a pedestrian-friendly bicycle bell and a
very loud horn for motor vehicles, aggressive dogs and inattentive
pedestrians with personal stereos or cell phones on cycle paths.
   * Optional Safety flag for visibility in traffic. The flag
increases drag, but announces the presence of the velomobile to
drivers who cannot see it directly. It is best if the flag is mounted
close to the front of the velomobile, to enhance visibility when
emerging from a side-road.

Ez érdekes, megoldjuk valahogy.

De ami a legfontosabb: "When compared to similar sized commercial
velomobiles, the DIY velomobiles tend to be cheaper. [5]"


Amellett, hogy anyagforrást kell találni, első körben ki kéne gondolni
a következőket: trike vagy delta? mik az előnyök, hátrányok? Azt
hiszem, hogy az elől két kerék jobb, mert csak kormányzást kell
megoldani, első villákat tudunk szerezni, stb...Utána váz tervezés,
működő alkatrészek elhelyezése, ellenőrzés, optimalizálás,
alkatrészlista, ilyenek.
Vázként valami igen egyszerűre gondoltam: valami ilyesmi
 ł
A
És akkor ahol a vonal át van húzva, lennének az első kerekek. Azon
gondolkodom még erősen, hogy hogyan alakítjuk úgy át a hagyományos
villát, hogy ne lógjon ki fölfele rondán. Esetleg meg lehetne dönteni
vízszintbe, elvágva a csapágyazástól és akkor kevesebb helyet foglal.
Nem tudom. Hátul pedig ügyesen behelyezünk egy ülést, mögé pedig a
kivágott hátsó kereket, hajtóművel. Aztán már csak egy marha hosszú
lánc kell, néhány láncvezető,előre meg fölhegesztjük a hajtót és kész.

Burkolatról gondolkodtam még. Persze előbb legyen egy fekvőnk, de
megint az üvegszál erősítésű epoxi burkolatot favorizálom. Mert merev
és tartós, néhány lyukat kell belefúrni vagy kihagyni és fel is lehet
szerelni. Darabokból kéne összerakni, az egyetemen meg bekéredzkedni
töcskölni. Hipp-hopp meglenne, egyedüli problémám a forma. De majd
kérek tanácsot a műanyagos kollegáktól.

Remélem, lesz ebből valami. Üdv és hajrá!

HM


4 komment

Címkék: építés velomobil velomobile

A bejegyzés trackback címe:

https://drdj.blog.hu/api/trackback/id/tr651237834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tibisan 2009.07.23. 22:14:20

Helló kedves drdj!
Az elmúlt fél év alatt terveztem és építettem
(építettünk) egy tandem velomobilt. Már csak a burkolat hiányzik róla. A myVIP-re tettem fel róla képeket (Képek/Velomobil). Ha érdekel, nézd meg, és írhatnál egy e-mailt nekem a véleményedről.
Nevem : Ortner Tibor
E-mail : rtnrtbr@gmail.com

drdj · http://drdj.blog.hu 2009.07.28. 12:34:03

@Tibisan: Írtam emailt, nagyon érdekel a dolog.

Öreg1965 2010.11.18. 10:34:57

Szia, HM!

Hogy állsz ezzel a projekttel? Engem is érdekel a dolog, pont ugyanezen töröm a jelem, korábban már építettem egy trike-ot, de az első hosszabb próbautamon egy őrült nő megpróbált megelőzni, amikor jöttek szmből is, és rájött, hogy nem fog sikerülni, így félrekapta a kormányt és oldalról eltrafált... A roncs még megvan a pincében, de azóta nem vot kedvem újra építeni. Most egy elől 1, hátul 2 elrendezésű, elektromos hajtású trájkot tervezgetek, az ülés mügütt jelentősebb méretű csomagtartóval és üvegszálas burkolattal.
Ha dolgozol még a projekten, írj azoreg1965 kukacs citromail pont hu címre.

Üdv:

Öreg

homa 2011.01.27. 15:48:32

Üdv mindenki!

A projekten azóta újult erővel dolgozunk, egyelőre még tervezés szintjén, de egyre nagyobb elszántsággal!

Minden megvalósult ötlet érdekes! Főleg a tapasztalatok, a motivációk!
Szomorú, hogy ilyen elbátortalanító események is árnyékolják az alacsony bringák egét, de nem szabad csüggedni! Amint meglesznek a konkrét terveink (remélhetőleg egy hónapon belül), jelentkezünk!
süti beállítások módosítása